Előadások 12.00-14.00
Előadások leírása
Megvan a kulcs a gyerekekhez?
Garamvölgyi György és Vargáné Molnár Adél és Béresné Simon Eszter
http://www.gocsejkapujabak.hu/
Erőszakmentes Kommunikáció oktatás a Göcsej Kapuja Bak ÁMK-ban
A Göcsej Kapuja Bak Általános Művelődési Központ Nyugat- Magyarországon található Zala megyében, Zalaegerszegtől 15 km-re. A tantestületben 18 pedagógus és 7 óvónő dolgozik. Az intézmény nevelői két év alatt készültek fel az EMK bevezetésére 60 tréning és 60 mentori órán, Rambala Éva vezetésével, részben uniós támogatással.
Az intézményi innovációt egy tábor keretében dolgozta ki Rambala Éva tréner, Vargáné Molnár Adél és Béresné Simon Eszter tanítónő és Garamvölgyi György igazgató. Az EMK oktatás jelenleg 3 tanulócsoportban folyik (óvoda, 2. osztály, 4. osztály) heti 1 órában, a szociális kompetencia fejlesztés részeként, szabadidős sávban.
Intézményünk az idei évtől kortárs mediátor képzéssel is foglalkozik, melynek alapja az EMK.
Ennek gyakorlása során, diákjaink egyre inkább képesek akár pedagógus közreműködése nélkül is megbeszélni a konfliktusaikat, és megtalálni a minden érintett fél számára megfelelő megoldást.
Célunk, hogy megtanítsuk diákjainkat érzések és szükségletek szintjén kapcsolódni egymáshoz, ezzel is fejlesztve kapcsolataik minőségét, érzelmi intelligenciájukat!
Szeretnénk nektek ezt bemutatni, azzal a lehetőséggel együtt, hogy működés közben is megnézhetitek majd gyakorlatunkat Bakon, sőt igény szerint támogatunk benneteket a megtanulásban, bevezetésben.
Iskolai agresszió
Demeter Endre, MTA kutató
http://www.oktbiztos.hu/ugyek/iskolai_agresszio_jelentes.pdf
Az előadás kontextust kíván teremteni, nem a megoldásra, hanem a konfliktusok és az agresszió gyökereinek feltárására fogunk fókuszálni. Honnan ered az emberi agresszió? A civilizációs folyamat és az agresszió, valamint a konfliktuskezelés között milyen kapcsolatot találunk? A kultúra és a normaátadás, azaz a szocializáció területein, miként megy végbe a konfliktuskezelés, illetve az agresszív magatartás mintájának átadása? Ezen belül az iskolának mi a szerepe, és konkrétan milyen a helyzet a hazai középiskolákban? Mekkora az agresszió mértéke? Mik a konkrét konfliktusforrások? Milyen helyzetben vannak a tanárok, és milyen eszközöket alkalmaznak? Milyen különbségek és mitől vannak különbségek iskolák és osztályok között?
Az előadás során a DIPA egyesület 2009-ben az oktatási jogok biztosának megbízásából készült kutatására fogok támaszkodni.
Magatartás-kezelés, biztonságos tanulási környezet
Fehér Márta, Politechnikum tanára www.kooperativ.hu
Szülő, tanár, gyerek egyaránt biztonságos iskolai környezetre vágyik, amelynek megteremtése elsősorban a pedagógus felelőssége.
Hogyan tehető sikeresebbé a tanítás és tanulás, hogyan ragadható meg és tartható fenn a gyerekek figyelme és fegyelme? Milyen a magatartás-kezelés hatékony nyelvezete? Mit lehet tenni, ha elszabadulnak az indulatok, ha nehezen kezelhetők a diákok? Pedagógusként hogyan formálhatjuk saját szemléletünket, magatartásunkat, hogyan válhatunk hitelesebbé és felkészültebbé?
Kommunikáció – gyerekjáték?!
Jónai Éva Hava, nemzetközi EMK tréner www.emk.hu
mi magunk tegyünk önmagunkért és a kívánt kapcsolatért?
Az 2011 januárjában megjelent EMK-ÉLETKEREKÍTŐ (c) kártyás játék egy lehetőség az önmagunkhoz és a másikhoz kapcsolódás szépségének és eszközeinek megtapasztalására. Erre a játékra hívlak ezen a műhelyen.
Együttműködés vagy versengés?
Kis Virág és Vajnai Viktória, tanárnők www.kooperativ.hu
Talán voltak olyan helyzetben, amikor arra gondoltak, hogy de jó lett volna, ha a másik autós a nagyobb helyre nem középre parkolt volna be, mert akkor más is meg tudna ott állni. Ez is egy olyan szituáció, amikor jó lenne az együttműködés az emberek között. Az életnek szinte minden területén szükség lenne rá. Az együttműködési készség tanulható, és jó, ha már gyermekkorban elkezdjük az ezzel való foglalkozást. Rosenberg is azt mondja álmai iskolájáról, ahol erőszakmentes nevelés valósulna meg, hogy „Kialakul egy egymást segítő tanulási közösség, melynek célja az együttműködés, és nem a versengés a véges számú jutalomért.” Ebben a másfél órában lehetőségük lesz arra, hogy megtapasztalják az együttműködés fontosságát, és néhány ötletet és ízelítőt kaphatnak abból a számtalan módszerből, melyeket a Szabad Iskolákért Alapítvány 30 órás Kooperatív tanulás című képzési programjának keretein belül részletesebben is megismerhetnek.
Kommunikáció a szívünkkel!
Kun Eszter, életvezetési tanácsadó, kineziológus, hang- és energia terapeuta
www.csodakutja.hu
Az Énemmel való kapcsolatomban több síkon is zajlik erőszakmentes kommunikáció.
Egy ember fizikai, kémiai, érzelmi, mentális, energetikai és memória részeinek egysége, mely részek a valóságban nem különíthetőek el. Ez vagyok én. Kvantumszinten társalognak a sejtek, a szervek, a rendszerek, az érzelmek és a gondolatok. Ugyanígy társalog velem a környezet. Fotonok finoman szabályozott összhangjával jeleníti meg az életem szimfóniáját, amit én komponálok.
Akadálymentes és harmonikus kommunikáció és felelősségvállalás kell ahhoz, hogy egy egészségesen és boldogan működő személy jöjjön létre, aki képes és hajlandó alkalmazkodni és válaszolni a környezeti változásokra.
A szívem hangja, az intuíció nyelvén szól hozzám. Hogy ezt hogyan tudom megkülönböztetni az elme állandó csacsogásától? Az érzéseim segítenek ebben. A szívemből jövő sugallat szeretetteli, elfogadó és türelmes. A szív intelligenciájával egy magasabb nézőpontból látja az életet és figyelembe veszi minden aspektusom érdekeit.
Mikor nem követem a belső hangomat, akkor a test színpadára kerül a kommunikáció. A lélek nyelve a betegség, mely a tünetek és a testrészek szimbolikus üzenetivel inspirál a változásra.
A tudatalattim üzeneteit, a másik emberrel való kapcsolatban felmerülő érzéseim, a helyzetek, a kihívások tükrözik a számomra.
A világ olyan csodás összhang, mintha minden része engem szeretne segíteni, a kéréseimre rengeteg információval válaszol, csak meg kell tanulnom felfogni, és megérteni azokat. Hogy hogyan igazodjak el és használjam fel a javamra ezt a sokrétű beszélgetést? Hogyan érjem el a szívem vágyát? Gyere, hallgasd és változz!
Izgalmas kártyajátékok az EMK megosztásához
Redő Júlia, mozgásművész, EMK tréner www.emk.hu
Szokatlanul hangozhat, de a kikapcsolódás és a tanulás szorosan összefüggő tevékenységek: Felszabadultan vagyunk legközelebb természetes reakcióinkhoz, és ez a könnyedség lesz velünk az új beépítésekor. Amikor játszunk, humorral, izgalmakkal, örömteli módon vagyunk együtt. Ezekben a játékokban ráadásul nem a másik legyőzése inspirál. Az erő és a katarzis élményét a sokféleség szabadsága és kapcsolódása adja.
Az egymással való érintkezés megkönnyítésére, szebbé tételére született EMK, hatékonyságát annak köszönheti, hogy kommunikációs módként valóban beépíthető mindennapi élethelyzeteinkbe. Hiszen az elvi értékekkel régóta tisztában lehetünk, de a kritikus pillanatban azt fogjuk választani, amihez olyan berögzült élmények fűznek bennünket, mint például a beszédmódunk.
Megtanulni a "Zsiráf-nyelvet" – ahogyan kidolgozója, Marshall Rosenberg "becézi" -, azonban épp olyan nehéznek tűnhet, mint bármilyen más nyelvet: vagy a szavakat és sorrendiségüket keresgélve botorkálunk eleinte, vagy élő közegében, természetesen sajátítjuk el, a gondolkodásmóddal együtt, szinte észrevétlenül.
A Játék nyitott és bizalommal teli légköre az EMK élő közege is, melyben magától értetődően válhat hétköznapi nyelvhasználatunk részévé.
A gyerekeket és felnőtteket egyaránt megszólító EMK- ÉLETKEREKÍTŐ© kártyacsomag és játékgyűjteményes könyv tudatosan építi be az empátia minőségét, hogy közösségi vagy önálló játék során mélyen megértsük, gyakorolhassuk, és társas érintkezésünkben élővé válhasson e szemlélet.